Zdravím,
v tomto tutoriálu si povíme něco o lip flapu, co to je, proč a kdy nám vlastně v AMV vadí a samozřejmě, jak se ho zbavit. Také si povíme něco o lip syncu a jeho využití.
Lip flap je výraz používaný AMV editory a označuje pohyb pusy ve scénách, kde není v synchronizaci s audiem. Je to považováno za „editorský faux pas“, kterému se editoři snaží vyhnout, nebo ho odstranit.
Lip sync je naopak výraz používaný pro pohyb pusy v synchronizaci s audiem. Je to mimo jiné jeden ze způsobů, jak lip flap opravit.
Existuje celkem hezké interview s několika zahraničními editory o lip flapu – článek zde.
Proč a kdy nám lip flap vadí?
Lip flap v AMV vadí, protože pohyb pusy je přirozeně silné tahadlo pro oči. To znamená, že ve scénách, kde potřebujeme, aby se oči soustředily na nějaký děj či pohyb, by lip flap neměl být. Také nám vadí, když je pohyb pusy jediný pohyb ve scéně. Takovéto scény jsou ovšem skvělým kandidátem na lip sync, viz níže.
Lip flap nám ale nevadí vždy. Když jde o velmi komplikovanou scénu, temná energie se drásá zpoza našeho hlavního hrdiny, překrývá mu obličej a on do toho vypráví svůj životní příběh. Takové scény jsou až moc složité na opravu, proto se většinou přehlíží, ať už jsou rušivé jakkoli.
Lip flap nám také nevadí, když má znázorňovat komunikaci mezi samotnými postavami. Přece jen je mluva je součást každodenního života a je poměrně divné, když spolu postavy ani jednou nepromluví. Na druhou stranu, takové scény by měly být vybírány s citem a spadá to k tomu, jak dobré betatestery máte, aby vám řekli, jestli dané scény jsou rušivé, nebo ne.
Obecně ale platí, že když můžete, je lepší se lip flapu zbavit. Video bude vždy působit čistěji.
Jak lip flap opravit?
Existují tři základní způsoby, jak lip flap opravit:
- Scény, kde postavy mluví, vůbec nepoužijeme – tohle většinou platí na scény, které jsou velmi složité na opravu. Jak jsem psal výše, pokud scénu použít chcete, tak můžete a nikomu by to vadit nemělo, ale většina editorů se snaží takovým scénám vyhýbat
- Postavám vymaskujeme pusu v zavřené pozici a dáme ji přes celou scénu – jednoduché a nejčastější řešení
- Lip sync – způsob je stejný jako v druhém příkladu, jen je trochu zdlouhavější, náročnější a nehodí se všude
Kdy použít lip sync?
Lip sync, neboli předělávání pusy postavy tak, aby „mluvila“ jako zpěvák či zpěvačka v písničce, je velmi oblíbená technika mezi editory. Není složitá, pouze zdlouhavá. Na této technice existují založena celá AMV, i když jsou většinou nakombinovaná například typografií, aby nebyla příliš nudná či repetetivní.
Ne vždy se ale lip sync hodí. Řekneme si nejdřív něco o tom, jaký to má efekt na diváka. Jak jsem psal dříve, pohybující se pusa k sobě přitahuje velkou pozornost. Toho se tady využívá tím, že zároveň s pusou přitáhnete pozornost i k textu písničky. Máte v písničce nějakou velmi důležitou větu, kterou byste chtěli, aby vaše postava vyslovila? Aby ta věta získala na důležitosti? Tak tohle je ideální místo pro lip sync. Pokud ale máte písničku, která textově zas tak moc nesedí k ději, je lepší se lip syncu vyvarovat.
Obyčejně se lip sync nevyužívá v akčních AMV, není tam většinou pro něj moc místa a nijak nenapomáhá s budováním atmosféry. Naopak v romantických AMV je lip sync jedním z vašich nejlepších kamarádů.
Tutoriál – aneb konečně jak na to, krok po kroku
Pro tento tutoriál budu používat program Sony Vegas. Postup je v každém programu téměř stejný. Věřím, že pokud umíte ovládat jiné programy, dokážete tento postup aplikovat i tam.
Nejdříve si najděte frame, ve kterém je pusa zavřená, a uložte si ho jako obrázek.
Nastavte nejvyšší kvalitu náhledu Best (Full). Klikněte na symbol pro uložení a zvolte si, kam se má obrázek uložit.
Obrázek by se vám měl sám rovnou importovat do projektu, tak ho jen vložte na časovou osu do vrstvy nad původní scénou.
Zvolte Video Event Pan/Crop, nebo klikněte na jeho ikonku v pravém dolním rohu klipu.
Otevře se vám následující okno:
Zvolte si maskovací nástroj z nabídky vlevo a vymaskujte část obličeje, která se hýbe v původním klipu. Tato část bude překrývat původní klip. V některých anime hýbají například i bradami, tak na ně nezapomeňte, vypadalo by to poměrně zvláštně.
Nastavte Feather: Both a velikost na cokoli mezi 0,2 a 0,5. Občas se ve videu ukazuje okolo masky tenká černá čára, obzvlášť pokud přidáváte do klipů efekty. Tento krok by to měl eliminovat.
Nezapomeňte masku zapnout (vlevo dole) a pracovat pouze na prvním keyframu (nebo smažte všechny ostatní keyframy).
Rozdíl:
Pokud vaše postava za mluvení hýbe hlavou, nezbývá vám než frame po framu pusu napozicovat.
Lip sync je téměř to stejné, jen použijete více obrázků.
Ve většině anime se používají pouze tři stavy úst:
- Plně otevřená
- Polootevřená
- Zavřená
Najděte si každý z těchto stavů a uložte si je zvlášť jako obrázky, stejně jako předtím. Pokud se ve scéně hýbe i něco jiného než pusa vaší postavy, vymaskujte ji stejně jako předtím u každého obrázku zvlášť.
Teď přijde ta zdlouhavá část. Poslechněte si slova, na která chcete syncovat. Zkuste si je sami vyslovit a dávejte pozor na způsob, jakým u toho otevíráte pusu. To zkuste poté zreplikovat v programu a upravujte, dokud nejste spokojení. Tady není moc co dodat, všechno je jen o cviku.
Zkuste také zaexperimentovat. Vypadá lépe, když se pusa otevře dříve, nebo až po tom, co začne slovo v písničce? Když na toto „a“ pusu přivřu, bude to vypadat lépe?
Nezapomeňte, že se vždy můžete někoho zeptat, jak to vypadá.
Samozřejmě existuje více způsobů a nemusíte ukládat obrázky. Pokud umíte zmrazit frame v čase, je to dokonce lepší. Pro lip sync jednoduché kopírování potřebných framů funguje samozřejmě taky. Ale k tomu je lepší, když se každý editor dopracuje sám.
Jako bonus bych tu uvedl jednu mírně pokročilou techniku. Pokud lip syncujete na slova, která končí prodlouženým zpěvem poslední samohlásky, může vypadat trošku divně, když má postava dlouze otevřenou pusu bez jakéhokoli dalšího pohybu. Proto se přišlo s tím, že v takových případech můžete pusu pomalinku zmenšovat – příklad. Jak to udělat už nechám na vašich schopnostech :>
Zbavit se lip flapu je velmi jednoduchá věc, která vašemu videu přidá hodně na úrovni.
Samozřejmě se nebojte experimentovat s vlastními nápady, nic v tomto tutoriálu není vytesáno do kamene.