Recenze – Part of You, Shadow of Me

Stribro | 10. září 2012, 14:10
Part of You, Shadow of Me je dílem autora Tayo ( _tayo_ na a-m-v.org), který se zaměřuje především na ztvárnění příběhů s neutěšenou atmosférou. Jedná se o zaslouženého vítěze kategorie Best Drama na AKROSS Conu 2007 a kategorií Best Dramatic a Best Sentimental Video v soutěži Viewers‘ Choice Awards 2008 na a-m-v.org. Je to totiž jeden z nejlepších příkladů stavby emotivního příběhu.  Hlavní ingrediencí pro úspěch videa je bezesporu skladba „Nothing But“ od britské zpěvačky Skin. Text písně popisuje snahu ženy opuštěné partnerem o popření reality – snahu o pozitivní myšlení, která není ničím jiným, než zoufalou obrannou reakci hroutící se psychiky. Díky žalujícímu hlasu zpěvačky podbarvenému temným instrumentálním doprovodem, pak píseň zní jako by vyvěrala z naprostých hlubin mučené duše. Pro ztvárnění příběhu autor vybírá anime Shuffle!, ve kterém, především díky psychicky labilní postavě Kaede, není o dramatické situace nouze. Díky chytrému využití barevných filtrů pak vzniká tragický příběh smrtelných křečí jednoho vztahu, který diváka svojí naléhavostí naprosto pohltí.

Hlavní devizou AMV jsou chytře použité barevné filtry

PoYSoM by se dalo rozdělit na dvě velmi rozdílné části. V první z nich se odehrává samotná hlavní linka příběhu, viděná z pohledu hlavní hrdinky (Kaede). Divák se dozvídá o neutěšeném stavu vztahu hlavním protagonistů a v sekvenci flashbacků, prolínající na několika místech hlavní dějovou linií, je představena hrdinčina rivalka (Asa). Zoufalství Kaede,která ztrácí svého milého,se postupně prohlubuje, až dochází ke klimaxu v tragické konfrontaci s Asou. Druhá část amv se pak nese ve znamení jásavých barev a vzpomínek hrdiny našťastné období, kdy všechny tři postavy ještě byly dobrými přáteli.
Tato část je některými považována za nadbytečnou, zbytečně moc veselou a oproti scénáristicky pevně svázané a propracované první části působí trochu jako prvoplánová snaha o vyplnění zbytku skladby. Především díky hudbě, která ani v kombinaci s veselým videem neztrácí nic ze své naléhavosti,  jsou ale veselé vzpomínky hrdiny zakalené všudypřítomným pocitem ztráty a depresivní atmosféra videa se i nadále prohlubuje.

Jedno ze ztvárnění flashbackové scény

Toto AMV nezáří jen svým skvělým nelineárním scénářem, ale je i ukázkou mistrovského využití barevných filtrů a masek. Masky a filtry jsou zde klíčem k vyjádření pocitů Kaede a celkovému emocionálnímu vyznění videa. Tmavomodrá je dominantní barvou pozadí,  v kombinaci s přidaným šumem tak podtrhuje neutěšenou prázdnotu bytu, ve kterém hrdinka mechanicky vykonává domácí práce. Postava citově otupělé Kaede je pak absolutně desaturovaná, naopak jejímu protějšku Rinovi jsou barvy ponechány jako symbol šťastného života, který v něm hrdinka ztrácí. V klimatickém střetu Kaede s Asou se pak všechny barvy vrací v uvolnění dlouho potlačovaných emocí. I pro flashbacky jsou použity zajímavé filtry a grafické rámy, které AMV dodávají další úroveň osobitosti. Otázkou zní, jestli by nebylo lepší rám v druhé části videa ponechat po celou dobu a nepřecházet do sépiového odstínu, ale to už je opravdu na osobním posouzení diváka.

Tradiční flashback ozvláštněný vertikálními pruhy

Vizuální kvalita není nijak zázračná – obraz je plný kompresních artefaktů,které ale částečně omlouvá těžko komprimovatelný šum a rok vzniku 2007. Dále pak masky na některých místech zbytečně přesahují postavy, a jinde je prozrazují viditelné obtahy. Naštěstí ale se nejedná o příliš rušivý problém. Na několika místech také autor zapomněl zdroj dodatečně oříznout, obraz tak narušuje nevzhledný černý rám. Externí i interní synchronizace s hudbou je bezchybná a zajišťuje naprostou plynulost videa.

Video ve své druhé části přechází na veselejší notu

Technické nedostatky při běžném sledování ale divák nevnímá, protože Part of You, Shadow of Me je především skvělým náhledem do duše člověka procházejícího dramatickým rozchodem. Všechny emoce jsou zachyceny ve své syrovosti a bez romantického pozlátka. Je to jako strčit duši do laundromatu a čekat, až ji celou pomačkanou budete moci vytáhnout ven. Mince vhazujte do otvoru na pravé straně.

Part of You, Shadow of Me
Autor: _tayo_
Hudba: SKIN – Nothing But